بخش جدیدی از فناوری اطلاعات "رایانش ابری" نامیده می شود که محبوبیت آن به سرعت در حال افزایش است. به عنوان مثال، سرویس iCloud اپل به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا فیلم هایی را که در گوشی های هوشمند، کامپیوترهای رومیزی و تلویزیون تماشا می کنند همگام سازی کنند و داده های خود را بدون حافظه های فیزیکی مانند درایوهای فلش دانلود کنند (ورما، 2016).
به لحاظ استراتژی خدمات، خدمات رایانش ابری را می توان به سه دسته طبقه بندی نمود. اولین رده در این طبقه بندی "نرم افزار به عنوان یک سرویس" (SaaS) است. SaaS یک سرویس است که مصرف کنندگان را قادر می سازد از هر نوع نرم افزار از طریق پرداخت آنلاین به ارائه دهنده خدمات ابر استفاده کنند. با SaaS، کاربران نیازی به خرید و یا حتی قرض دادن نرم افزار ندارند. "Google Docs" و "Microsoft Office Live" نمونه های خوبی از SaaS هستند. طبقه دوم "پلت فرم به عنوان یک سرویس" (PaaS) است. PaaS یک سرویس برای توسعه دهندگان برنامه است که از کمبود منابع و ابزار شبکه رنج می برند. PaaS مانند "Google AppEngine" و "Windows Azure" یک محیط برنامه درست برنامه را با قیمت مناسب ارائه می دهد. "زیرساخت به عنوان یک سرویس" (IaaS) آخرین رده از محاسبات ابری است. IaaS کاربران را با طیف گسترده ای از رابط ها و انتزاع ها شامل توانایی پویای تمام ماشین های مجازی مانند سرورها، ذخیره ها و واحد پردازش مرکزی متعلق به ارائه دهنده خدمات را فراهم می کند. از طریق IaaS مانند آمازون EC2 و S3، مصرف کنندگان می توانند از مقدار قابل توجهی از منابع بدون خرید آنها استفاده کنند (شین و همکاران، 2014).